STER

 

Co to właściwie jest ten „coaching”?

Co to właściwie jest ten „coaching”?

Prawdopodobnie definicji coachingu jest tyle, ile coach'ów na świecie. Każdy z nich bowiem odkrywał coaching na swój własny, niepowtarzalny sposób. Każdy z nich przetwarzał go przez własną mapę rzeczywistości. Poniżej znajduje się kilka definicji wg coach'ów, którzy stali się naszą inspiracją:


Coaching to sposób pomagania ludziom w realizacji celów zawodowych i osobistych. W efekcie współpracy z coachem działania klienta stają się lepsze, osiągają wyżyny swoich możliwości i w pełniejszy sposób osiągają oni swoje cele.

Czasem oznacza to pokonywanie przeszkód, barier, a czasami posiadanie klarownej wizji celów. Może to oznaczać także większe poczucie własnej wartości i silne poczucie tego, kim jesteśmy. Coaching ostatecznie widzimy jako zmianę zachowań, zmianę sposobu myślenia i podniesienie jakości życia.
Lilianna Kupaj
coach, trener, założycielka Szkoły Coachingu oraz mentor i nauczyciel


Technika coachingu polega na wydobywaniu mocnych stron ludzi, pomaganiu im w omijaniu osobistych barier i ograniczeń w drodze do osiągnięcia celu, a także ułatwieniu im bardziej efektywnego funkcjonowania w zespole. Coaching koncentruje się na rozwiązaniu (a nie na poszukiwaniu) przyczyn problemów, promując rozwój nowych strategii myślenia i działania .

Robert Dilts
międzynarodowy coach i twórca wielu narzędzi coachingowych


Coaching jest interaktywnym procesem, który pomaga pojedynczym osobom lub organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania.
Coachowie pracują z klientami nad zagadnieniami związanymi z biznesem, rozwojem kariery, finansami, zdrowiem i relacjami interpersonalnymi.
Dzięki coachingowi klienci ustalają konkretniejsze cele, optymalizują swoje działania, podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze swoich naturalnych umiejętności.
Profesjonalni coachowie, słuchając i obserwując klienta, dopasowują swoje podejście do jego potrzeb, tak aby pomóc klientowi w dochodzeniu do rozwiązań oraz strategii działania.
Coachowie wychodzą z przekonania, że klient jest z natury kreatywny i pełen pomysłów.
Zadanie coacha polega na wydobyciu tych umiejętności, zasobów i kreatywności, które klient już posiada.
Rola coacha polega na stworzeniu nowej, często bardziej obiektywnej perspektywy na zagadnienie oraz dzieleniu się informacją zwrotną.
Odpowiedzialność za podjęcie decyzji oraz podjęcie działań pozostaje w rękach klienta.
Coaching nie koncentruje się bezpośrednio na redukowaniu psychicznego bólu ani na niesieniu pomocy w problemach psychicznych lub emocjonalnych.
Interational Coach Federation


A poniżej definicja coachingu wg Adriana Skarżyńskiego:

Dla mnie coaching to sposób na wyznaczanie i realizowanie celów - zarówno tych małych, krótkoterminowych, jak i tych wielkich, przyjmujących formę marzeń. Klient, podejmujący się wyzwania, jakim jest wprowadzenie w życie pozytywnych zmian, staje niejednokrotnie przed wieloma problemami, takimi jak zmiana przekonań czy konsekwencja we wprowadzaniu nowych, pozytywnych nawyków w swoim życiu. W takich też momentach coach służy wsparciem oraz pomaga wydobyć rozwiązanie, które ostatecznie jest w głowie klienta.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowywany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies, oznacza, że będą one zamieszczone w Twoim urządzeniu. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dla plików cookies.